« En blogg om kost och veganism
Allt för dig som är - eller funderar på att bli - vegan

Orkar en vegan verkligen träna?

Frågan som är min titel, den får jag förvånansvärt ofta. Att undvika kött eller alla animalier har dock överlag blivit allt vanligare i träningsvärlden. Men hur går det med träningen om man undviker det som historiskt sett varit stapelvaror i träningsbranschen? Det går faktiskt hur bra som helst. Det är inte ett måste att äta en massa animaliska produkter. Det finns andra bra tillskott att ta till. Ett bra är Fitline. Läs mer om hur fitline kan hjälpa dig. Det går alltså bra att vara vegetarian eller vegan och ändå bygga muskler.

Hur funkar det?

Det är relativt bekymmerslöst att bygga muskler med en vegetariankost och det är ganska enkelt med en vegankost där mjölk- och äggprotein inte är ett alternativ. Det är dock kanske något mer av en utmaning om man jämför mot vegetariankost

Eftersom alla essentiella aminosyror krävs för effektiv muskeltillväxt och alla vegetabiliska källor inte innehåller alla essentiella aminosyror, måste veganer lägga lite extra tanke på vilka proteinkällor de väljer samt hur de kombinerar dessa.

Det finns vegetabiliska proteinkällor som är fullvärdiga i såväl mat- som pulverform. Soja är en av dem. Utöver detta finns det en massor av andra bra vegetabiliska proteinkällor i form av andra baljväxter, bönor och linser. Eftersom de vegetabiliska proteinkällorna dock oftast inte är fullvärdiga kan det krävas att de kombineras med andra proteinkällor. Ett exempel är att kombinera bönor, kikärtor eller linser med ris. 

Så ni ser, det går alldeles utmärkt!

30 sep 2019